nedeľa 27. januára 2013

Hej hintam na Balkáne

Ešte na jeseň som bol s pár skvelými ľuďmi na roadtripe na Balkáne. No a keďže je Balkán super, tak vám píšem čo a ako, aby ste nepozerali doma Rozamundu a motivačné videjká, ale radšej išli tiež.

Celý desaťdňový výlet bol síce mojimi spolucestovateľmi plánovaný, no pre mňa prudko spontánny. Že ideme som zistil asi deň vopred a kam ideme som vždy zistil až keď sme tam boli. A tak to aj bolo dobre.

Išli sme skvelým pártyvanom (bez klimatizácie a ako sa ukázalo neskôr aj bez havarijnej poistky) a sprievodným autom, taký akurát rozmer zostavy. Začali sme skoro ráno vyrazením z Bratisky a o chvíľu už vystúpili v Szegede. V Szegede nepoznajú Segedínsky guláš! Akože vôbec nič také vraj neexistuje. Ale klobásky a tak, to áno. Aj múzeum klobás majú.

Po prekročení hraníc (áno, potrebujete nejaký preukaz, ako zistil Maty keď ho nechceli pustiť a musel núdzovo prespať v kukuričnom poli), v Sobotici, je najlepšia ochutnávka vína na svete. Z asi 15tich modelov vína vám nalejú po dve deci. Takže tie posledné modely chutia najlepšie.. no a potom treba spať na lúke, lebo nikto nemôže šoférovať. Sobotica je super.

Ďalší deň choďte do Nového Sadu, kde si nájdete manželku. Ako ja Milicu. No a keď som vytriezvel a ukázali mi fotku, bola aj celkom pekná. Ženy sú tu pekné a dobré.

Povinná zastávka je, samozrejme, Belehrad, ktorý je právom označovaný za párty mesto. Barov a klubov milión, najlepší klub sme asi našli na takej lodi, kde srbskí neonacisti vrešťali do mikrofónu, že vystrieľajú Európu - ale inak boli milí. A jedia strašne veľa mäsa. Priemerný vegetarián by tam zrejme zahynul biednou smrťou. A k tomu veľa pijú, lozu, travaricu (vraj to nie je z trávy), slivovicu, všetko. Raj.

Čo Srbsko, čo Maďarsko; všetci ste zvedaví na Bosnu a Čiernu Horu. V Žabljaku sme boli na splave. Nebolo to nič svetoborné, ale bolo to super. Najmä keď sme o 2hej ráno zháňali ubytko :) a mali nás tam radi, lebo sme si rozumeli a vedeli sme splavovať. No a okolo krásne Durmitorské hory, kam raz pôjdem na túru.

Cesty v Bosne sú zväčša zlé (naozaj zlé; miestami je aj 40tka prehnaná; ale aj tak som tam dostal pokutu za rýchlosť). Pre mňa prekvapivo, ľudia sú tam veľmi dobrí. Si predstavte, že sa vám v noci pokazí auto na benzínke v Bosne. Čakáte na niekoho, kto vám vyreže orgány, a oni miesto toho prídu a opravujú s vami auto (áno, to bez poistky). Nakoniec prišiel najopitejší servisný technik akého sme kedy kto videli, preprogramoval auto a išli sme. Teda on sa skôr odpotácal. Autom, pochopiteľne.

Mostar je síce pekné, ale veľmi turistické mesto. Japonci, Nemci, zlo. Sarajevo, to je iná. Naozajstná zmes kultúr, krásne mesto, kde je kino, v ktorom sa nepremietajú filmy, ale pije sa tam. Fakt, zo šatne spravili výčap a ľudia sedia na sedadlách v kine a pijú. Štartupisti, také by sme mohli mať aj na Slovensku! No a lacné cigarety, veľmi lacné cigarety.

Chorvátsko vám potom príde ako západoeurópska krajina, ľudia sú zárobku chtiví a ďaleko chladnejší. Ale niekade treba odísť.

Balkán je fakt skvelý, podľa mňa ho čaká turistický rozmach. Nie len more, ale aj tá kultúra je skvelá. Pri mori som ani nebol, načo. Ak chcete zažiť naozajstný experience, choďte teraz, kým tam tí Nemci a Japonci nie sú všade. A hlavne choďte. A na cestu si napálte Hafnera.
 
Najlepšia ochutnávka vína na svete v Sobotici

Pevnosť v Belehrade, je to fakt pekné mesto

 
Náhodná krčma kdesi cestou v horách. Nikde nič, len krčma, krčmár, pálenka a pes.

Durmitor, kľukaté cestičky a krásne výhľady

Pre fanúšikov vodných fajok je Bosna raj
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára