Naďa z Connectu spravila taký lokálny Startup Weekend, ktorý sa nevolal Startup Weekend ale BIG. Štartupový hackaton, kde Borovička predsa nemôže chýbať. Išlo myslím o prvý ročník a tento krát sa mi nepodarilo poňať atmosféru počas eventu, lebo za to chceli strašné prachy. A tak. Krátky pohľad na záverečné prezentácie a záverečnú show očami Borovičky nájdete nižšie. Prezentácie boli po slovensky; čo je možno pekné.. ale trochu zbytočné a obmedzujúce. Dnes, keď každý rozpráva Esperantom.
Prvá prezentácia, StartLife, bola trénovaná asi 47 sekúnd a nejako mi nebolo jasné, kto a čo tam vlastne robí. Tak to radšej neriešim. Sa ich spýtajte ak chcete. Vraj videovizitky (mi povedal niekto z obecenstva). Vraj niečo ako Profesia alebo Studentive.
Druhá prezentácia bola od LocalFood. Tento štartup sa snaží spraviť niečo ako FourSquare Explore, špecializovaný na vyhľadávanie Liptovskej Bryndze. Prezentácia bola na trochu úsmevnej, nie príliš prepracovanej úrovni, ani vizuálne, ani technicky; možno časom ľudia pochopia, že tá prezentácia je dôležitá. Speaker je programátor, takže vedel z prvej ruky Trubikemu povedať, že toho vlastne veľa nespravili.
Dosť sympatická slečna rozprávala o chrobákoch v treťom štartupe, Citybug. Robia niečo pre turistov, chcú im ukazovať čarovné zákutia Bratisky, zas nejaké bunkre, a tak. Má to fungovať trochu ako Chatkin Pragulic ale nie s bezdomovcami, skôr také ako neviem ako sa to volá čo naháňajú local guideov z miest, focusnuté na Bratislavu. Slečna bola pekná ale nejako nepovedala, čo vlastne spravili, skôr riešila, čo je ich problém.. v každom prípade aspoň vizuálne to vďaka nej bolo fajn.
Stratené deti sa správajú nedeterministicky. Aspoň to tvrdí slečna z NájdiMa. Čipujú deti (nie, vraj to nie sú vesmírni ľudia). Takže rodičia si ich môžu vystopovať pomocou GPS. A keďže nechcú deti čipovať obojkom na krku, tak im budú predávať ruksaky a plavky s čipom. Premýšľali nad technológiou, čo je pekné. Riešili, kam dajú anténu, ako to zmenšiť, a tak. Timing prezentácie dosť zlý, ale našťastie sme tým prišli iba o webovú aplikáciu, ktorá zas tak veľmi pozorného čitateľa neprekvapí. Čo tu však možno badať je, že štartupy konečne prechádzajú na širšie chápanie technológií, už to nie je iba mobilná aplikácia.
Ďalší projekt sa volá Mayura (s tým známym kresliacim programom asi nemajú nič). Pekná prezentácia. Konečne. Celkom charizmatický speaker. Zdravé, krásne a výživné jedlo. Inak čítal som, že BIO sa už neoplatí a francúzski farmári začínajú pestovať normálnu repku miesto biorepky. Premýšľali a prezentáciu spravili celkom systematicky, aj keď vlastne neviem čo má byť výsledkom, či budú robiť školenia alebo čo. Produkt nateraz ostáva neznámy :P
Prečo všetci začínajú prezentáciu otázkou? CenovýKôš vám chce povedať, ako najvýhodnejšie nakúpiť potraviny. Nie v koši za hypermarketom ako sa to robí v Nórsku, ale do košíka. Web, ktorý porovnáva cenu výrobkov v rôznych potravinárskych reťazcoch, k nemu mobilná aplikácia. Neviem celkom odkiaľ majú a ako aktualizujú dáta, ak sú nejak previazaní na informačné systémy reťazcov, tak sa teším. Inak to bude bolieť. Výsledok bol hotový už pred samotným eventom, takže.. brainstormovali, hrali sa s modelom, jedli, a tak. Čo mi v prezentácii veľmi chýbalo bola konkurencia. Je jej strašne veľa, trh podľa mňa dosť saturovaný, ale v prezentácii to vôbec neriešili.
BarApp je projekt mne povahou celkom blízky. Mobilná apka (ktorú nestihli spraviť), cez ktorú si objednáte od stola z mobilu. Áno, tento nápad sme už všetci počuli aspoň stokrát.. nejaká inovácia mi tam nebola celkom zjavná. Má to bežať cez lokálnu WiFi (dosť obmedzujúce? Nie?), no a zas QR kódy. Pracovali trochu na business stránke, hľadajú klientov, a tak. Vraj to začnú stavať až keď bude záujem trhu.. fajn nápad pre raketoplán, trochu blbé pre aplikáciu, ktorú podpriemerný team programátorov napíše za týždeň. Prezentácia jednoduchá, ale neurazila.
1. miesto - BIG Bang Award - Mayura
Špeciálna cena - najväčší makač (najväčší progres za víkend) - Mayura
Hlas ľudu - Local Food
Na finálne pitche do Connectu prišlo asi 50-60 ľudí, podujatie sa nieslo v príjemnej atmosfére (aj keď zas bolo treba vyšliapať veeľa schodov). BIG bol prudko LITTLE, lokálny, na fejsbúčiku sa attendlo cca 20 ľudí, takže zvyšok boli asi lokálni. Od mentoringu v Connecte sme čakali, že aj vďaka nemu tímy budú vedieť spraviť o dosť lepšie prezentácie. Tak celkovo. Nabudúce. V každom prípade sa budeme tešiť, čím nás nabudúce Naďa prekvapí :)
Kedze som bola oznacena ako organizatorka eventu, rada by som uviedla par subjektivnych nezmyslov na pravu mieru. Projekt BIG robil organizacny tim siedmych ludi.
OdpovedaťOdstrániťBIG nie je lokalny StartupWeekend, ale mesacny vzdelavaci program pre idea makerov zakonceny vikendovym hackatonom. Ak povazujes 20eur (studenti) resp 30eur (pracujuci) za strasne prachy, okej... V cene je catering, mentoring, prednasky atd. Kazdopadne blogeri, fotografi a podobne sikovni ludia sa mohli zucastnit for free, stacilo sa ozvat ako napr pikulik.sk
Co sa tyka hlasovania v ramci kategorie hlas ludu - ten obrovsky banner na platne s linkom bol tazko prehliadnutelny, ale dal si to
Keby ste mali zaujem o relevantny feedback, odporucam (Dasa Muzikova) sa popytat priamo ucastnikov podujatia.
Nada, vdaka za input. Tu personifikaciu projektu - mozno nemusela byt, ale podla mna je dobre si nieco s niekym spajat ;)
OdpovedaťOdstrániťTeda vsetky zucastnene projekty na tom, co sme na prezentaciach dnes videli, pracovali 1 mesiac alebo viac, ak tomu rozumiem dobre? Boli mesiac mentorovane a pripravovane?
Pockat, cize BlameItOnTheFish uz nie je najvacsia k*k*tina? :)
OdpovedaťOdstrániťPockaj, nic take sa tu nepise :D
Odstrániť:D si mi nahodil na palku. Proste si predstav ze sa pozeras na seba ako prezentujes Blame, a teraz sa skomentuj.
OdstrániťTomas, to by som asi nerobil, to robili ini :D tak nastastie ani nebolo treba. Blamie bol carovny projekt, velmi rad na neho spominam.
OdstrániťNo vidis, a tak isto budu spominat tieto startupy na svoje startupy ;) A ak sa hoci jeden z nich uchyti, tak to bude ajtak spoko.
OdstrániťTo by bolo uplne spoko. Mohol by sa najma ten BarApp, rad by som si objednaval borovicku z mobilu :)
OdstrániťVerejne slubujem ze BarApp sa uchyti :) ale stale ma zaujimaju kontakty na ludi ktory podobne projekty robili
OdstrániťTomas, napis Maxovi, to bol nejaky team coffee nieco na SWBA. On ma na nich kontakt. Ak ty nemas kontakt na neho, pisni na borovicku mail a poslem.
OdstrániťOstatni ktorych poznam s tym skoncili skor ako zacali.
kedze sa to vola borovicka tak pouzijem take borovickove vyrazy...tyka sa to BarApp...prečo do piči ked 100 ludi robi to iste co ja nie je o tom na webe ani zmienky. Ak viete dajte mi nejake linky, maile, kontakty rad by som sa s takymito riesenia mi oboznamil. Nechapem ze niekto nieco spravi a marketing k tomu je taky, ze ani ked to hladam to nenajdem. Ako clovek od marketingu to nechapem. Fakt to vsetci riesili len v rovine aby boli na nejakej podobnej akcii ako BIG a potom to zmietli zo stola a nespravili ani web?
OdpovedaťOdstrániťTomas,
Odstrániťvdaka za tvoj input.
Tento napad automatickeho objednavania v senkoch si pamatam napriklad z posledneho SW Bratislava (nakoniec nesli ani na final pitch, lebo ich zvozila porota). Ti to chceli robit s iPadmi tusim. Pocul som to velakrat z roznych ust ale nepoznam ziadnu funkcnu implementaciu.
rovnako to vidi Mišo Truban, ten ma tiez dosť zvozil ale ja skor dam na nazor podnikov pre ktore to je
OdstrániťTomas,
OdstrániťBorovicka ta nezvozila, len chcela svojim citatelom popisat ten projekt.. a takto to pochopia ludia zo štartupovej sceny najrychlejsie. Prajem GL, ak vam to vyjde, rad budem jednym z prvych pouzivatelov :)
nemyslel som ze Vy ste ma zvozili...prave vaša reakcia na moj projekt ma celkom potešila:)...vdaka aj za info o projekte zo SW uz som si ho našiel
OdpovedaťOdstrániťPozorne som si prečítala tvoj blog. Neviem prečo, ale vidím v ňom skôr viac snahy niečo kreatívne a úderne napísať ako sa zamyslieť nad tým, čo by sa dalo vylepšiť. Nechcem tvoj blog súdiť, je to tvoj pohľad na vec. Myslím si však, že ti chýba pohľad dovnútra diania. Možno by bolo fajn nabudúce osloviť organizátorov, aby si tam mohol za účelom blogu, mohol ísť for free a vyskúšať si to na vlastnej koži. Veľmi dôležité si je uvedomiť, že išlo o prvý ročník. Vždy má niečo svoje nedostatky, ale podujatie bolo podľa môjho názoru veľmi vydarené. Myslím si, že tie peniaze, ktoré si organizátori za víkendovku pýtali, skutočne nie sú veľké. Naďa ti na to dala argumenty a ja s ňou súhlasím. Počas víkendu má človek k dispozícii mentorov, prednášky, je o neho postarané a je v príjemnom prostredí. Vnímam to ako investíciu do seba alebo možno skúšku toho, či na niektoré veci človek má alebo nie. Prípadne, či sa motivuje ďalej, inšpiruje alebo jednoducho na podujatie už nepríde z rôznych dôvodov - očakávania boli iné, nemá na to, nenadchlo ho to. Musím dať poklonu orfanizátorom, že odviedli kus práce. Súhlasím, že prezentácie mohli byť aj vydarenejšie. Kiež by sa za 3 minúty dalo do nich vložiť všetko, čo idea maker potrebuje. Každopádne nechápem, prečo by nemali byť v slovenčine, ak sú tam všetci Slováci. Tomu celkom nerozumiem. Tiež mi trocha vadilo, že väčšina ľudí začína svoju prezentáciu otázkou. Lenže, nie každý je odborník na komunikáciu a dobrú prezentáciu zvládneš až po niekoľkých skúsenostiach s prezentovaním. Slovenské školy sa tejto téme nevenujú. Minimum deciek má v škole rétoriku a byť dobrý spíkrom si vyžaduje čas. Je stále čo zlepšovať, súhlasím. Na druhej strane to vôbec nemusí byť pre decká, ktoré s niečím začínajú, ľahké. Nie každý ovláda čaro bravúrnej komunikácie, ktorá v sebe nesie autenticitu, vie byť empatická a pod. Možno stojí za zamyslenie, čo malo byť úlohou záverečnej prezentácie (boli určené jej špecifiká) a čo hodnotila porota. Toto je do budúcna veľmi dôležité zosúladiť. Napríklad projekt Mayura. Dodovi sme pri ňom cez víkend pomáhali. Robí kurzy večerného varenia podľa makrobiotiky a venuje sa tomu 18 rokov. Dodo nemá žiadnu webku a chceli sme jeho projekt dostať do povedomia ďalších. A svoj víkendový výsledok musel odprezentovať podľa pravidiel. Uvažovali sme aj nad biznis plánom a charakteristikou kurzov, lenže nedá sa všetko stihnúť naraz a kurzy potrebujú byť zadefinované a potrebujú cenotvorbu atď. Toto bude jeho ďalšia úloha. Keďže Dodo pozná ľudí, ktorí majú s makrobiotikou super skúsenosti, chce to zdieľať ďalej. Píše sa toho veľa, o farmároch, slimákoch, bio výrobkoch, fastfoodoch...jeho projekt je určený tým, ktorí chcú skúsiť niečo nové a ja verím, že ťa o tom presvedčí a ešte budeš o jeho aktivitách (a jeho manželky) počuť. :-) Každopádne som veľmi rada, že takéto podujatie tu je a určite bude super, ak bude pokračovať naďalej. Aj keď je možno otázne, či sa možno baviť o start-upoch v pravom slova zmysle. Každopádne je veľmi dobrá príležitosť pre každého, kto si chce naštartovať vlastný biznis a dozvie sa, akým úskaliam môže čeliť a čo všetko si na ceste pred štartom musí poriešiť a tiež sa otestovať, či na to má a či na niečo veľmi podstatné nezabudol. Až sa ti bude dať, nabudúce dôjdi. Za tie prachy to fakt stojí. (niekto ich za víkend prepije s kamošmi v bare a niekto sa veľa naučí) :-)
OdpovedaťOdstrániťPetra,
Odstrániťvďaka za tvoj input. Že si to ty si aj zapnem diakritiku :)
Asi teda očakávaš nejakú reakciu. Rád sa do toho pustím, zhora.
- snaha niečo napísať vs. snaha niečo vylepšiť - áno, máš pravdu. Moja snaha bola napísať môj pohľad tak, aby to ľudí bavilo čítať, nie navrhovať tu, ako event zlepšiť. O tom sme sa s Naďou bavili osobne a nemám problém sa s nimi o tom kedykoľvek baviť ďalej, ak budú mať záujem. Naďa to vie.
- pohľad do vnútra diania; borovička a ja sme pri štartupových akciách v Strednej Európe odkedy tu sú, aktívne sme boli na hackatonoch v Prahe, Bratislave, na štartupových eventoch vo Viedni, Košiciach, Žiline, a tak. To sa nechválim, len poukazujem na to, že celkom bez backgroundu to nie je. Pravdu povediac som si to asi nemal ako vyskúšať keďže, ako píše Naďa, to bol mesačný program iba zakončený hackatonom (mesiac na to fakt nemám). Ale určite nedbám si spraviť na to víkend, keď sa dá.
- že išlo o prvý ročník, úplne súhlasím, to isté tu aj píšem a teším sa, čo bude ďalej, verím, že spolu s tebou.
- investícia do teba to určite je, je super takéto akcie zažívať. Človek niekedy netuší čo za víkend dokáže. Avšak, momentálne už som zmätený, či sa vlastne niečo dokazovalo za víkend alebo za mesiac. A keď som zmätený, tak to možno nebolo úplne košer komunikované, či?
- s pitchmi máš úplnú pravdu, 3 minúty sú zaujímavý formát :) a súhlasím, že to chce veľa tréningu a práce. Určite je to pre všetkých prezentujúcich hodnotná skúsenosť.
A poznámka na záver, najlepšia kombinácia je predsa tie prachy prepiť v bare a zároveň sa od tých ľudí na bare (alebo aj pod ním) učiť :)
;-) že aká Wau reakcia, budem sa niekedy tešiť na spoločné stretko..
OdpovedaťOdstrániť